Šifry ročníku 2012
Start
Po sečtení čísel ze všech tří výherních žetonu a aplikaci popsaného postupu čtení získáme tajenku POSLEDNIJEZJAKOZUB (po ní následují nesmyslné znaky). Nejspíš tedy ješte nemáme všechno. Sečteme-li čísla ze tří proherních lístečků a aplikujeme stejný postup čtení, získáme tako tajenku, tentokrát PRVNIJEVJAKOVUZ. Fungují ovšem nejen pouze výherní a pouze proherní čísla, ale jakákoliv možná kombinace výher a proher. Tkových kombinací je osm a výsledná písmena z jednotlivých tajenek tvoří řešení VRAHHRAZ.
Komentář
Nemile nás překvapila existence ulice Poslední, která navíc těsně spadá do očekávaného tříkilometrového okruhu pro další stanoviště. Některé tümy se tak v domnění, že máme jen podivně formulovanou tajenku, odebraly do ulice Poslední hledat jez jako zub (jak taková věc vypadá a co by děla v průmyslové zóně nevíme). Překvapil nás jeden tým, který si přišel s vyluštěnou tajenkou postěžovat, že neví kam jít dál.
Stanoviště 1
Čtverce v zadání skrývají obrázek. Jeho sestavením se každý čtverec oproti původní poloze v zadání někam přesune. Žádný z těchto přesunů navíc není pouze vodorovně nebo pouze svisle. Jednotlivé čtverce ukrývají písmena, která se ale vyskytují pouze do vodorovné a svislé vzdálenosti pět znaků od rohu. Pokud v každém čtverci vybereme písmeno odpovídající přesunu, který čtverec vykonal oproti poloze v zadání (musíme začít z toho rohu, ze kterého je posun možný bez opuštění čtverce), získáme tajenku MILICOVSKYRYBNIKNSTEZSEDM.
Vedlejší úloha A
Výsledkem správného seřazení písmen ve vedlejší úloze A jsou první verše básní sbírky Kytice. Heslo kytice bylo pro nápovědu použito devatenáctkárt.
Komentář
První šifra se ukázala být výrazně těžsí, než jsme očekávali a po pracném startu tak vytvořila značně neprostupnou bariéru hned v začátku hry. Bylo na ni vybráno 15 nápověd a 44 řešení.
Stanoviště 2
Po bedlivém pročtení připomínají významy jednotlivých vět významy známých dětských říkadel a písniček. Po ještě bedlivějším pročtení se dá zjistit, že počet písmen všech slov odpovídá počtům písmen ve slovech daných říkanek. Z těch se mají vybrat písmena, jejichž pozice je v našem textu označena znakem "ü".
Pro opravdové fajnšmekry byla zelená travička popsaná jako závidící Maryša (písnička šla ovšem poznat i bez této klíčové informace). :)
Vyhledáním písmen vznikne "UJEZDNAVESPOMNIK"
Vedlejší úloha B
Vět odpovídajících zadání bylo pro nápovědu využito 30, jejich seznam najdete na stránce vüsledky.
Komentář
Na druhou šifru bylo vybráno 7 řešení.
Stanoviště 3
Menší kruh přesně pasuje do otvoru v mezikruží. Když ho vystřihneme a přiložíme tak, aby obrázek navazoval, získáme obrázek tapüřete, a s ním správně zarovnané a navazující slovo hařübe. Kromě slova také navazují některé čáry v obrázku a ta tvoří písmeno P, pravděpodobný začátek tajenky. Slovo hařübe obsahuje souhlásky ze slova hříbě a samohlásky ze slova tapüře. Hledáme tedy další slovo, které obsahuje samohlásky z hříběte a souhlásky z nějakého jiného slova, nejspíš také mláděte. Tomu odpovídá slovo kítě. Otočíme vnitřním kruhem tak aby kítě navazovalo a tím začne navazovat písmeno R. Pokračujeme v řadě mláďat a z navazujících písmen získáme tajenku PRUHONICERYBNICKY.
Komentář
Na třetí šifru bylo použito 5 nápověd a 4 řešení.
Stanoviště 4
Tato šifra vychází z používání mluvidel během řeči. K dispozici je průřez lidskou hlavou, na artikulačních orgánech (tedy těch částech hlavy, které se nějak podíli na tvorbě hlásek) jsou porůznu rozmístěné půlky písmen. Tento průřez je vodítkem pro dekódování řady písmen pod obrázkem.
Písmena, která jsou zadaná nepřerušená a bez dalších značek, stačí postupně vyslovit a soustředit se na to, které části mluvidel se dotýkají. V místě dotyku se v obrázku spojí dvě půlky písmena do písmene celého. Například vyslovením "k" se tak spojí písmeno "R", vyslovením "p" vznikne "O".
Písmena se ovšem dají číst i druhým směrem, to platí pro ta, která jsou zadaná přerušená a ohvězdičkovaná/očtverečkovaná. Přerušené části písmen je potřeba najít na obrázku, představit si je spojené a zkusit, která hláska je vyslovovaná právě na tomto místě. Hvězdičky a čtverečky představují mírně pokročilé znalosti o artikulaci, pro přesný popis hlásek jsou nicméně nutné - čtvereček vzniká spojením hlasivek (tedy u znělých hlásek, kdy hlasivky kmitají), hvězdička se spojí u všech nenosových hlásek (tedy kdykoli je měkké patro zavřené, aby zabránilo únikání vzduchu nosem a rezonanci v nosní dutině). "O" v hvězdičce je tak například "p" - vzniká spojením rtů, měkké patro je zdvižené (kdyby nebylo, vzduch by rezonoval v nose a vznikalo by (při současné znělosti) "m"), hlasivky jsou otevřené, proto žádný čtvereček (ten by byl vidět u znělého "b").
Po přeložení všech písmen vzniká text "PRUHONICKY PARK ROH K HRNCIRUM"
Vedlejší úloha C
Písmena s nejvyšší frekvencí tvoří heslo muflon, které bylo pro získání nápovědy využito jedenadvacetkrát.
Komentář
Na čtvrtou šifru bylo vybráno 20 řešení.
Stanoviště 5
Tajenka je zapsána v morseovce. Kruh označuje pozice teček v jednotlivých písmenech, proužek označuje pozice čárek. Jak kruh, tak proužek je rozdělen na čtyři krát patnáct částí. Mezikruží čteme od středu ven, pruh zleva doprava. První kvadrant kruhu je vpravo nahoře, další čteme po směru hodinových ručiček, části proužku shora dolů. Každé mezikruží a svislý pruh je jedno písmeno tajenky, za černé políčko v kruhu na danou pozicu v písmeni zapíšeme tečku, za černé políčko v proužku čárku.
Komentář
Na pátou šifru bylo vybráno 20 řešení.
Stanoviště 6
Obrázky představují dvojice slov, která se stejně vyslovují v češtině i angličtině, anglický zápis je ale jiný. Na připravená podtržítka je potřeba vypsat slova anglicky a vybírat příslušné písmeno.
Zobrazené dvojice:
dav - dove
šíp - sheep
stůl - stool
pot - pot
býk - beak
kůl - cool
ret - rat
ráj -rye
bič - bitch
vůl - wool
meč - match
sejf - save
styk - stick
kout - coat
Komentář
Na šestou šifru nebylo použito žádné řešení.
Stanoviště 7
Láhve visící přes lávku mají etiketu, na které je vyznačená maska pro název nápoje a další dvě šedé masky, které odpovídají názvům z předcházející a následující láhve. Doplněním správných názvů podle tvaru láhve a přečtením vyznačeních písmen získáme mezitajenku OBJEMPONORHUSTOTA. Láhve jsou tří rozměrů, naplněné třema různými látkami a ponořené do tří různých hloubek. Mezitajenka nám tak určuje pořadí veličin, které mají tři možné hodnoty. Každá láhev tedy odpovídá jednomu číslu v trojkové soustavě. Ta přeložíme na písmena v číslování od nuly a získáme tajenku.
Vedlejší úloha D
Sochu tapürka postavilo a heslo pro nápovědu využilo 18 tümů. Fotografie tapürů zveřejníme brzy.
Komentář
Už při vymýšlení šifry jsme se obávali, že z lávky někdo do rybníka spadne. I proto bylo stanoviště hlídané organizátory s autem. Nakonec to byl ale právě tapür Martin, který musel do vody, když jedna z láhví opustila svůj závěs a uplavala.
Na sedmou šifru bylo použito 26 řešení
Stanoviště 8
Text vznikl psaním na klávesnici s rukama posunutýma o jedno písmeno. Možných směrů posunu o jedno písmeno je šest, každý řádek je posunutý jedním z nich. Některé řádky jsou zkrácené, což je způsobeno výskytem úhozů na klávesy shift a caps lock, které nemají tisknutelný výstup. Směr posunu pomáhá odhalit smysluplná mezitajenka, která je tímto způsobem v řádcích zapsaná.
Šest možných posunů odpovídá pozicemi polohám teček v rastru Braillova písma. Černé tečky umístíme tam, kde je v řádku odpovídajícímu posunem poloze tečky tučné písmenko (je třeba počítat i stisk netisknutelných kláves), ostatní tečky jsou bílé.
Vedlejší úloha E
Počty a pořadí dat odpovídají heslu pokuta, které bylo pro nápovědu použito pětkrát
Komentář
Na osmou šifru bylo třeba 31 nápověd a 14 řešení.
Stanoviště 9
Souřadnice vpravo od obrázků jsou záznamem partie pexesa. Podle otočených dvojic určíme, který tah hrál který hráč a na základě toho určíme, kterou dvojici získal první hráč a kterou druhý. Dvojice podle toho obarvíme černou a bílou barvou a získáváme grafickou tajenku kóta 297.
Komentář
Na devátou šifru bylo použito 20 nápověd a 8 řešení.
Stanoviště 10
Slova v tabulce, která mají ohraničení, patří do slovních spojení s číslovkou první, druhý nebo třetí. Slova bez ohraničení asociují slovo mřížka. Ohraničení odpovídají ohraničením polí polského kříže. Z polí asociujících slovo mřížka sestavíme šifrovací mřížku, která ale nedává smysluplné řešení, protože samotná písmena získaná z tabulky jsou ošklivá. Nyní si musíme uvědomit, že dekódování polského kříže se jeho otáčením mění. Když otáčíme zadáním (slovy i ohraničením) místo mřížky a dekódujeme písmena na pozicích mřížky, které se otáčením nemění, získáme postupně tajenku DESTKEHRISTEJZSATROVAKLESU.
Komentář
Na desátou šifru bylo využito 8 nápověd a 4 řešení.
Stanoviště 11
Čísla ve výrazu jsou unikátní a navíc existují dva různé symboly dělení. Ve skutečnosti totiž nejde o matematický výraz ale o zápis morseovky. Čteme jedno číslo po druhém tak, že si zapíšeme všechny operace, které bychom na něj při vyhodnocení výrazu aplikovali. Na to navádí také fakt, že v každé závorce je jen jediná operace, nikdy dvě různé. Zapsané operace potom čteme jako tečky a čárky, kde dvojtečka jsou dvě tečky, plus jsou dvě čárky. Každé písmeno pro potvrzení vždy končí lomítkem.
Komentář
Na jedenáctou šifru byly vybrány 4 nápovědy a jedno řešení.
Stanoviště 12
Na obrázku jsou schématicky nakreslené ruce. Prsty se různě ohýbají, tečky naznačují dotyk. Pokud je nstavíme do zadaných pozice, získáme písmena prstové abecedy.
Komentář
Na dvanáctou šifru bylo třeba 4 nápověd a jednoho řešení.
Stanoviště 13
Jednotlivé obrázky namalované na totömu odpovídají stanovištím hry. Zvýrazněné objekty v nich pak odpovídají kódům stanovišť. Kromě toho jsou na některých stanovištích zakresleny schématické návody ke geometrickým konstrukcím, které využívají bodů se symboly náležejícími stanovištím. Pokud tyto konstrukce provedeme s využitím poloh stanovišť, výsledené přímky a kružnice se všechny protnou v blízkém okolí následujícího stanoviště, které najdeme s využitím upřesnění, že máme hledat na dětském hřišti.
Komentář
Na třinácté stanoviště nebylo použito ani jedno řešení.
Stanoviště 14
Z každého kolečka vedou tři cesty označené symboly morseovky přes jiné tři symboly morseovky do dalšího kolečka. Když víme jaký máme symbol, dokážeme si podle něj vybrat cestu, která nám prozradí následující symbol. Uhodneme-li tedy první symbol správně, dokážeme přečíst celou řadu teček a čárek a získáme mezitajenku TECKANAHORELOMITKODOLE. Ta nám radí upravit symboly, podle kterých se rozhodujeme, kterou cestou pokračovat na pravidelné pořadí tečka, čárka, lomítko a celý postup zopakovat od začátku. Tím získáme tajenku. K odhalení druhého kroku může pomoct fakt, že pro jednu tajenku by nebylo třeba, aby jak polohy rozhodovacích symbolů, tak polohy čtených symbolů byly nepravidelné.
Komentář
Na čtrnáctou šifru bylo použito 6 nápověd a 2 řešení.
Stanoviště 15
Tabulka odpovídá tvarem měsíci v týdenním kalendáři, konkrétně Srpnu 2012. Černé a bílé tečky jsou hodnocení jmen, která mají v dané datum svátek, jakoby to byly pokusy o tajenku ve hře Logik. S jejich pomocí získáme cílové heslo POHODA.
Komentář
Na patnáctou šifru bylo vybráno jedno řešení.